Közel egyéves működését követően kivonul a katalán fővárosból az Uber

Az alternatív személyszállító vállalkozás döntése mögött az áll, hogy képtelenek megfelelni a regionális kormány által nemrégiben hozott új szabályozásoknak.

befejezi_tevekenyseget_barcelonaban_az_uber.jpeg


A katalán kormány által bevezetett korlátozások nem hagynak nekünk más választást, mint a tevékenységünk felfüggesztését Barcelonában. Elkötelezettek vagyunk az irányban, hogy meghatározó partnerekként legyünk jelen a spanyol városok utcáin, így bízunk abban, hogy a regionális kormány, illetve a városi tanács mindenki számára megnyugtató változásokról dönt majd a jövőben – mondta el az Uber szóvivője.


Hasonlóan nyilatkozott a szintén alternatív személyszállítással foglalkozó, és közel egymillió felhasználóval rendelkező Cabify képviselője is. A cég hivatalosan azt nyilatkozta, hogy a kormány új rendelkezése távozásra kényszeríti őket és a hasonló vállalkozásokat Barcelonából.


Lehetetlen megfelelni az új szabályoknak


A katalán kormány nem is annyira titkolt célja az új rendelkezések bevezetésével az, hogy a helyi taxi társaságoknak ne kelljen versenyezniük az alternatív személyszállító vállalkozásokkal. (Ez nemcsak Barcelonában, de a világ számos városában gondot okoz.)


De mik is pontosan azok a rendelkezések, amik követ dobtak a közösségi személyszállítás állóvizébe?

 

Az új regionális szabályok legalább 15 perces várakozási időt írnak elő a foglalás, illetve az utas felvétele között. Ezt abban az esetben is teljesíteni kell, ha amúgy az autó akár egy perc alatt is a helyszínre érkezhetne, mert éppen a közelben tartózkodik.

A Cabify hangsúlyozta, hogy ügyfeleik 98 százaléka kevesebb mint negyedóra alatt veszi igénybe a szolgáltatásukat.


A rendelet megtiltja a fuvarok utcán történő felvételét, azaz két megrendelés teljesítése között a sofőrnek vissza kell térnie a garázsba vagy a parkolóba. Ez az intézkedés amúgy már önmagában annyi üresjáratot eredményez a sofőröknek, hogy nem éri meg nekik a tevékenységgel foglalkozniuk.

A rendelet tiltja továbbá a személyszállító járművek pontos helyének megjelenítését a telefonos applikáción a foglalás megkezdése előtt.


A szabályoknak való megfelelés jelentős és aránytalan változtatásokat igényelne az Uber és a Cabify által működtetett társaságoknál – mondják az érintettek. Hozzáteszik, hogy a vétkes sofőrre akár 1400 eurós – mintegy 440.000 forintos – büntetés is kiróható.


Évek óta próbálnak fogást találni a személyszállításon


A katalán kormány rendszabályozásra való terve az alternatív személyszállítás kapcsán nem új keletű. 2014-ben, amikor a helyi taxi társaságok jogi rendezettséget követeltek az ilyen jellegű cégektől egészen az Európai Unió Bíróságáig jutott az ügy. 

evek_ota_probalnak_fogast_talalni_a_szemelyszallitason.jpeg

Hosszú huzavonát követően a döntéshozó testület 2017-ben úgy határozott, hogy nem lehet semleges platformként, a sofőrökre pedig magánemberként tekinteni ezeknél a vállalkozásoknál, így a helyi szabályozásoknak nekik is alá kell vetniük magukat.


Az ügy azonban elmérgesedett: Barcelonában és más spanyol nagyvárosban a taxi társaságok január közepén hatnapos sztrájkba kezdtek, ennek során pedig atrocitás ért egy Cabify-sofőrt is. Bár a tiltakozásokat szervező taxi társaságok azonnal elhatárolódtak minden erőszakos cselekedettől, tény, hogy az eset nem segíti a nyugodt hangnemben történő egyeztetéseket. Ennek ellenére a közösségi személyszállítás hívei még mindig reménykednek a megállapodásban, illetve a katalán kormány döntésének visszavonásában.

Címkék: taxi, Barcelona, Uber, Cabify