Az első munkanap, avagy mitől rettegnek a munkavállalók és azt hogyan kerüld el?

Egészen hihetetlen, de az első munkanap okozta stressz olyannyira számottevő tényezővé vált, hogy hatásaival több tanulmány is foglalkozik. Egy közel 3000 munkavállalót felölelő közvélemény kutatás rámutatott, hogy a munkába állás első napja akár megalázó is lehet a dolgozóra nézve.

az_elso_munkanap_avagy_mitol_rettegnek_a_munkavallalok_es_azt_hogyan_keruld_el.png

Nem megfelelő ruházat, más parkolóhelyének elfoglalása, rossz első benyomások – ilyen indokok állnak a stressz hátterében. Egészen hihetetlen, de az első munkanap okozta stressz olyannyira számottevő tényezővé vált, hogy hatásaival több tanulmány is foglalkozik. Egy közel 3000 munkavállalót felölelő közvélemény kutatás rámutatott, hogy a munkába állás első napja akár megalázó is lehet a dolgozóra nézve. Nem megfelelő ruházat, más parkolóhelyének elfoglalása, rossz első benyomások – ilyen indokok állnak a stressz hátterében.

Az említett kutatás kitér arra is, hogy az izgalom és a félelem már napokkal a munkába állás előtt álmatlanságot, idegességet és dekoncentráltságot okoz, ami cseppet sem könnyíti meg a kezdeti beilleszkedést. A dolgozók mintegy fele arról számolt be, hogy szörnyű volt az első napjuk jelenlegi munkahelyükön, és kifejezetten fontos számukra a jó benyomás keltése.

Rettegtem attól, hogy megfelelő öltözéket választok-e. Olyat, ami nem túl kihívó, és nem is túl konzervatív. Ideges voltam amiatt is, hogy zavaromban valami rosszat mondok, amitől mindenki figyelme rám irányul. Életem egyik legnehezebb időszaka volt – fogalmazta meg egykori aggodalmait egy a felmérésben résztvevő nő.

Nem múló stressz - 30 napig tartó szorongás?

10 alkalmazottból 7 igen választ adott arra a felvetésre, hogy a munkáltatóknak valamilyen formában segítenie kellene az első nap okozta stressz oldását. A munkáltatók ugyanis semmilyen formában nincsenek felkészülve arra, hogy újdonsült alkalmazottjuk stressz-kezelését elősegítsék, illetve mentálisan harmonikus munkakörülményeket teremtsenek neki.

A bevezetőben említett kutatás úgy találja, hogy hozzávetőleg 30 nap szükséges a kezdeti idegesség, kényelmetlenség teljes mértékű leküzdéséhez. Mindez azt is jelenti, hogy az új alkalmazott nagyságrendileg egy hónapig szorong a munkahelyén, ami végső soron a munkavégzését is visszavetheti. Ez pedig a cégre nézve is hátrányos lehet, hiszen bevételkiesést eredményezhet.

A brit munkavállalók az alábbi helyzetektől rettegnek a munkába állásuk első 30 napjában:

  1. Elfelejtik annak a nevét, aki egyszer már bemutatkozott.
  2. Rosszul jegyzik meg valakinek a nevét.
  3. Általános idegesség.
  4. Nem kapnak azonnal íróasztalt vagy számítógépet, így nem tudnak dolgozni.
  5. Attól tartanak, hogy valami rosszat, nem odaillőt mondanak.
  6. Nem megfelelő öltözetet választanak.
  7. Elkésnek a munkából, elfoglalják más parkolóhelyét.
  8. Elfelejtenek valami adminisztratív számot, kódot, teendőt.
  9. Hibáznak a munkájuk során, ami kiderül a kollektíva előtt.
  10. Nem keltenek jó benyomást a vezetőségben, illetve a közvetlen kollégákban.

Vállalati munkaruha segíti a beilleszkedést

A brit 4imprit kereskedelmi cég felfigyelt a közvélemény kutatásban említett ruhaválasztási problémára, és Első benyomás néven kampányt indított. A 4print a kampány során olyan vállalati ruhakollekciókat árul, amely elősegíti az Egyesült Királyság munkavállalóinak beilleszkedését új munkahelyükre.

A cég szóvivője elmondta:

Egy új munka több okból is félelemkeltő lehet. Ismeretlen emberek, a késés lehetősége, illetve az idegölő gondolatok, hogy vajon megfelelő ruhát választottunk-e ki. Azt tapasztaltuk – folytatta a szóvivő –, hogy egy jól megválasztott öltözet nyugalmat és magabiztosságot nyújt a viselőjének.

Nem egészen 26 másodperc alatt dönt az agyunk arról, hogy egy ismeretlen személy szimpatikus-e a számunkra vagy sem. Ezért a megjelenés igen fontos. Reméljük, hogy kampányunkkal elő tudjuk segíteni a munkahelyi kollektívák összekovácsolódását, nem mellékesen pedig az első munkanap súlyának mérséklését – tette hozzá a cég képviselője.