Mi a hosszú távú üzleti kapcsolatok kiépítésének titka?

Sok szó esik az üzleti kapcsolatok fontosságáról, ámbár ezek leginkább a pénzügyi jellegre összpontosítanak. Ez rövidlátó gondolkodás, aminek hatására az eredmények messze elmaradnak az elvártaktól. Az igazán mély és virágzó üzleti kapcsolatok kiépítése időigényes feladat, amire jövőbeli befektetésként szükséges tekinteni.

sketch-1558022002734.png

Egy vállalkozás partnerségének megteremtése hasonló az elvetett maghoz. Mind a vetésnek, mind a betakarításnak megvan a maga ideje. A növekedést nem lehet siettetni, és időközönként ápolni, gondoskodni is kell róla.

A hosszú távú üzleti kapcsolatok nem máról holnapra születnek

Kapcsolatok nélkül ugyan működhet, talán még fejlődhet is egy vállalkozás, ám – hogy maradjunk a fenti vetőmagos példánál – a betakarítás során szembetűnhet, hogy a termés lehetett volna sokkal bőségesebb is. Üzleti nyelvre lefordítva ez azt jelenti, hogy a partnerségek kialakításával, fenntartásával és ápolásával vállalkozásod is jövedelmezőbbé válik. A gondos gazda szeme előtt tehát nem kizárólag a betakarítás, ahogy a jó vállalkozó szeme előtt sem csak a profit lebeg.

A mag elvetése

Az optimális üzleti együttműködés alapja a kölcsönösség, azaz, ha értéket tudsz adni másoknak, és cserébe ők is értéket adnak neked. (Ez a magok elvetésének periódusa.) De mit is jelent az értékadás egy induló vállalkozás tekintetében? Lássunk egy hétköznapi példát! Ha céged közösségi oldalának követői között rendszeresen releváns, friss és érdekes tartalmat osztasz meg, amit szívesen olvasnak, azzal értéket adsz nekik.

Cserébe a követőid elköteleződnek feléd és a vállalkozásod felé. Így a win-win helyzet létrejött: értéket adtál és értéket kaptál. A folyamat azonban itt még nem ért véget, jelenleg ott tartasz, hogy az elvetett mag szárba szökkent. Rengeteg időt és energiát szükséges még arra fordítanod, hogy leszüretelhesd a munkád gyümölcsét.

A gondoskodás

A következő mozzanat a gondoskodás. A szárba szökött fiatal palántát a növekedés érdekében ugyanis óvni és táplálni kell. Ugyanez a feladat vár rád a frissen kiépült üzleti partnereiddel, illetve ügyfeleiddel is. Fűzzük tovább a közösségi oldalas példa fonalát: Követőid tehát elégedettek veled, olyan megosztást, bejegyzést, jegyzetet vagy fotót találtak nálad, amivel felkeltetted az érdeklődésüket, és szerencsés esetben elköteleződtek feléd.

A kihívás ugyanakkor az, hogy ezeket az érdeklődőket ne veszítsd el magad mellől, hiszen vállalkozásod ezzel potenciális ügyfeleket – ha úgy tetszik üzleti kapcsolatokat – bukhat. Ezért rendszeresen azon kell dolgoznod, hogy fenntartsd az érdeklődésüket és elkötelezettségüket. Hogyan? Ismételt friss, releváns és érdekes tartalmak megosztásával. Ahogyan a fiatal növény ápolásra szorul, úgy követőid is törődést várnak el tőled.

A betakarítás

A magvetést és a törődő gondoskodást követően eljött az idő a betakarításra. Az üzletben ez azt jelenti, hogy ajánlatot adsz a célcsoportodnak. Ha a gondoskodási fázis alapos volt, akkor a betakarítás időszaka alatt nem lesz nehéz dolgod: követőid elkötelezettek feléd, mert vállalkozásod hiteles és értékadó, elérhető és emberközeli.

Ha felborul a sorrend

Ha nyitott szemmel jársz, bizonyára észrevetted már, hogy egyes üzleti szereplők – átugorva a megvetés és a gondoskodás fázisát – azonnal a betakarításra ugranak. Azaz megalapozatlan üzleti kapcsolatok nélkül próbálnak rögtön profitit termelni. Ez az üzleti modell rövid távon talán működhet, ám semmiképp nem szolgálja egy vállalkozás jövőbeli kilátásait.