6 világmárka, amely briliáns globális marketing stratégiákat működtet!

A globális marketing napjainkra már nem csupán egy „kiváltságos” és eleve szűk szektor (értsd: mélyzsebbel rendelkezők…) márkák képviselői számára van fenntartva. 

sketch-1562245214253.png

A globális jelenlét mára minden egyes vállalkozás számára lehetséges marketingopciónak minősülhet, amelyek vezetői elég kreatívak ahhoz, hogy megértsék a világpiacok „nyelvét” és ehhez kapcsolódó stratégiákkal tudnak előrukkolni. 

De mit nevezhetünk jó globális marketingnek? 


A globális marketing egyfajta vállalat-nyúztóztatás, amelynek keretében egy terméket más országok potenciális vásárlónak igényeire fókuszálnak. 

A globális marketingstratégia kulcsponti része kell legyen:

  • egy új (más országokra szabott) vállalkozási piackutatás elvégzése
  • azon országok beazonosítása, ahol a termékkel való business irányultságú fellépés sikeres lehet
  • a márka lokalizálása
  • a potenciális fogyasztók igényfeltárása

Számos marketingtevékenységhez igazodó módon a globális marketingstratégia is:

  • kiemelt helyre teszi a célközönséget
  • tájékozódik afelől, hogy az adott termékre adott országban ki tart igényt
  • megfontolja a szállítási lehetőségeket
  • erősíti a márkát

Ha szeretnél többet megtudni a globális marketingstratégiáról, olvasd el az alábbi vállalkozások listáját, akik nagyszerűen működtetik ezt a módszert.

Ezek a vállalkozások a szociális stratégiák több nyelvre történő lefordításától és adaptálásától kezdve, a klienskör-bővítésig olyan törekvő passzusokat tesznek, amelyekkel szilárd globális jelenlétet hozhatnak létre maguknak:

1. Red Bull

Ez a sikeres osztrák cég olyan példamutató globális marketingtevékenységet folytat, hogy számos ország helyi márkának véli. Hogyan lehetséges ez?

  • az egyik eddig legsikeresebb taktikájaként a világszerte megrendezett sportesemények tudhatók be (gondolunk itt példa gyanánt a Red Bull Indianapolis Grand Prix-re, vagy a Red Bull Air Race-re az Egyesült Királyságban)
  • a márka erőteljes és hatékony esemény-marketing stratégiát alkalmas, ami erősíti a márkát és az elkötelezettséget
  • az esemény-marketing mellett kimagaslik a Red Bull egyedi csomagolása is, amely kardinális szerepet játszik a globális feltörekvésekben
  • Nancy F. Koehn a Harvard Business School professzora egy cikkében kiemelte a Red Bull európaiságát (egyetemességét?), mint ami nem egy szokványos szkript feliratos amerikai üdítőitalként indult el globális hódító körútjára 
  • ez márka tudatosan figyelt a csomagolásra (a következetesség elve szerint), ami nagymértékben hozzájárult a márka globális ismertségéhez.

2. Airbnb

Egy olyan közösségi piactér, amelynek keretében az emberek a világ bármely részéről foglalhatnak szállást:

  • a 2008-ban, Kaliforniában startolt cég azóta globálissá nőtt, a maga 1 500 000-es listájával a világ 34 000 városában 
  • a robbanásszerű globális sikerhez nagyban hozzájárult a közösségi média marketing 
  • 2015 januárjában az Airbnb elindított egy „globális társadalmi kísérletnek” titulált #OneLessStranger hashtag kampányt ennek keretében az Airbnb arra kérte fel a közösséget, hogy random hospitalitásba kezdjen, majd az így készült videókat és a fényképeket osszák meg a hashtag segítségével
  • az eredmény magáért beszél: mindössze három héttel a kampány lecsengése után világszerte több mint 3 millió ember csatlakozott, tartalmat hozott létre és beszélt a kampány sikeréről


3. Domino’s

A Domino’s pizza a tudatos nemzetközi terjeszkedés folyamatában alapeszközként használta a menü innováció stratégiáját. J. Patrick Doyle, a Domino’s vezérigazgatója szerint a pizza: kenyér-mártás-sajt alapvetően mindenhol favorit ételként tartható számon, ez alól kivételt képezhet Kína- és hogy hogyan javítottak ezen a globális hiátuson? 

Egyszerűen figyeltek az ázsiai ételfogyasztói igényekre és bővítették a feltét-palettát a tenger gyümölcsei és hal opcióval . A Domino’s célratörő erőfeszítései során összpontosított a piacok preferenciáira.

 
4. Nike

A Nike márka globális törekvéseit nagynevű nemzetközi szponzorok segítségével érte le (pl.: Manchester United), de valamivel több ez, mint szponzorizáció: üzleti partnerség. Emellett fontos volt a NikeID co-creation platform létrehozása is, mint működőképes globális marketingstratégia. Ezzel a Nike tervezői arra fókuszáltak, hogy testreszabott termékeket szállítsanak a nemzetközi piacokra. Hogyan?

A Nike tulajdonképpen vásárlói kezébe adta a terméktervezés lehetőségét, ezért személyre szabott darabokat tud szállítani a piacra. Olyanokat, amelyek összhangban vannak a komplex kulturális preferenciákkal és különféle stílusokkal egyaránt. 

5. McDonald's

Tény, hogy a McDonald's egy sikeres globális márka. Mivel tett szert erre a lehengerlő sikerre? Az úgynevezett glokális marketingtevékenységet folytat (nem, nem elírás: globális és lokális egyben). Úgy tudja megőrizni általános márkajelzését, hogy közben figyel a különféle országok régióspecifikus menüelemeire is. 

6. Coca-Cola

A Coca-Cola minőségi marketingje nagyszerű példa a nemzetközi marketingstratégiával foglalkozók számára. Habár nagyvállalatként tartható számon, mégis figyelmet szentel (nem kevés időt és energiát fektetve) a kisközösségek különféle programjaira, jótékonysági intézkedésekre. Csupán néhány példát ragadnánk ki ennek szemléltetésére: 

  • Egyiptomban a Coca-Cola egy Beni Suef nevű kisfaluban 650 tiszta víz berendezést hozott létre 
  • a közel-keleti gyermekek számára szponzorként lépett fel a Ramadan-étkezés során 
  • Indiában támogatja a Support My School néven szereplő kezdeményezést (amelynek során részt vesz a helyi iskolák korszerűsítésében)

Végül, de nem utolsó sorban nem maradhat el a márka érzelmi vonzata sem, amelynek üzenete egyértelműen: az önfeledt boldogság.