A kezdő vállalkozások 9 alapvető és tipikus hibája!

Minden vállalkozás más és más, ezért igen szerencsétlen helyzet volna a körtét az almával összehasonlítani. Van azonban 9 olyan tipikus hiba, amibe számos induló cég beleesik, pedig a csapdahelyzet egy kis tervezéssel könnyűszerrel elkerülhető lenne. Nézzük, mik ezek.

a_kezdo_vallalkozasok_9_alapveto_es_tipikus_hibaja.png

1. Alul- vagy túlköltekezés

Induló vállalkozásként valószínűleg a pontos költségvetés összeállítása okozza a legnagyobb fejtörést. Két általánosan elterjedt gondolkodásmód jellemzi az újdonsült cégtulajdonosokat:

  • Csak pénzből lehet pénzt csinálni, ezért elkerülhetetlenek a kiadások.
  • A kiadásokat végletekig vissza kell szorítani, amíg a „rendszer” önfenntartóvá nem válik.

Hosszú távon mindkét attitűd szélsőséges helyzetbe sodorhatja a vállalkozást. A megfelelő emberekbe és termékekbe történő tőkebefektetés a jövőben kifizetődő lehet, de nem szabad fejjel szaladni a falnak: egy cégnek rengetek pénzügyi kötelezettséget kell teljesítenie.

2. A közvetlen piaci vetélytársak bagatellizálása

Az önálló piacra lépés gyakran idézi elő azt a csapdahelyzetet, hogy az új vállalkozás megfeledkezik, vagy nem tulajdonít elegendő jelentőséget a konkurenciának. Érdemes már indulás előtt felmérni a piacot, és számba venni azokat a területeket, ahol többet tudunk nyújtani az ügyfeleknek.

3. Bérelt ingatlanok és ingóságok

Ez a pont ugyan szorosan kapcsolódik az első számúhoz, ám annyira lényeges, hogy külön szót érdemel. Lényeges szem előtt tartani, hogy minden tartós bérlet (legyen az irodahelyiség vagy eszköz) hosszú távú fizetési kötelezettségekkel jár.

4. Elérhetetlen célok kitűzése

Álmok nélkül nincs siker, ez kétségtelen tény. A megalapozatlan terv nélküli, pusztán a világmegváltó ötletekre támaszkodó vállalkozások azonban tiszavirág életűek. Az eredményességhez reális és elérhető célokat kell kitűzni.

5. A marketing elvetése

Jó bornak nem kell cégér – tartja a régi bölcsesség. Az induló vállalkozások gyakran esnek abba a hibába, hogy terméküket, szolgáltatásukat annyira forradalminak gondolják, hogy meglátásuk szerint minden marketingre költött forint kidobott pénz az ablakon. A valóságban az újdonsült cégek túlnyomó többségének erőteljes marketingre van szüksége a fennmaradáshoz.

6. Túl alacsony, túl magas haszonkulcs megállapítása

Különösebben nem is szorul magyarázatra ez a pont. Az optimális haszonkulcs beállítása időbe telhet, az idő pedig – mint tudjuk – pénz. A megfelelő piaci árak kialakításához érdemes tanulmányozni a konkurenciát.

7. Túlvállalás

Nem csak kezdő cégtulajdonosoknál, de sokat megélt vén rókáknál is megfigyelhető a túlvállalás attitűdje. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy aki mindent kézben akar tartani, annak végül minden kihullik a kezéből. Érdemes egyes, teljes embert kívánó területeket – úgymint bérügyek, humánügyek, műszaki ügyek – kiszervezni, illetve más kollégának átadni.

8. Kishitűség

Kezdő vállalkozók az első buktatóknál gyakran felteszik a kérdést: Biztosan alkalmas vagyok én erre? Higgyük el, hogy más induló cégvezetők ugyanezt a kérdést felvetik maguknak, kétségek gyötrik és néha elszáll a magabiztosságuk.

9. Az ügyfél visszajelzésének figyelmen kívül hagyása

A költségvetés összeállítása és betartása, az üzleti modell meghatározása, a termékek beszerzése vagy a kötelezettségek kiegyenlítése mellett számos alkalommal háttérbe szorul egy nagyon jelentőségteljes momentum, az ügyfélkezelés. A sikeres üzlet kulcsa pedig az elégedett és hűséges ügyfélkör, amit semmilyen körülmények között nem szabad szem elől veszteni.